Rynek Infrastruktury
Terminal do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego LNG to największa i najważniejsza inwestycja Gaz-System SA, a zarazem projekt uznany przez Radę Ministrów RP za strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju.
Gaz-System SA jest koordynatorem całości inwestycji oraz właścicielem spółki Polskie LNG SA, a także odpowiada za wybudowanie i eksploatację gazociągu przesyłowego Świnoujście – Szczecin oraz Tłoczni gazu w Goleniowie.
- Powstanie pierwszego w regionie Morza Bałtyckiego terminalu LNG oraz połączenie go z krajową siecią przesyłową poprzez gazociąg Świnoujście-Szczecin, ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz województwa zachodniopomorskiego. Terminal LNG nie tylko pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu w regionie, ale także zagwarantuje dostęp do konkurencyjnego rynku gazu - powiedział Jan Chadam, prezes zarządu Gaz-System SA.
W przyszłości inwestycja będzie ważnym elementem planowanego gazowego Korytarza Północ-Południe, który zakłada połączenie Terminalu LNG w Świnoujściu, przez południową Polskę, Republikę Czeską, Słowację i Węgry z terminalem LNG Adria w Chorwacji. Projekt gazowego korytarza i pozwoliłby na stworzenie nowej drogi transportu gazu w Europie i efektywne wykorzystanie wewnętrznych gazociągów przesyłowych w poszczególnych krajach.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal pozwoli na odbiór ok. 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, co stanowi ok. 35% krajowego zużycia gazu. W miarę wzrostu zapotrzebowania możliwe będzie zwiększenie zdolności odbioru terminalu nawet do 7,5 mld m3.
Terminal LNG z krajowym systemem przesyłowym połączy gazociąg Świnoujście – Szczecin o długości ok. 80 km i średnicy 800 mm. Gazociąg przebiegać będzie przez tereny pięciu gmin (Świnoujście, Międzyzdroje, Wolin, Stepnica i Goleniów) – od terminalu LNG do okolic tłoczni gazu w Goleniowie, gdzie zostanie włączony do krajowego systemu przesyłowego.
Budowę terminalu LNG w Świnoujściu realizuje spółka zależna Gaz-System SA – Polskie LNG SA. W inwestycję zaangażowane są także Urząd Morski w Szczecinie i Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście S.A., które przygotowują infrastrukturę portową do przyjmowania tankowców o pojemności do 216 tys. m3. Termin zakończenia budowy i oddania do użytku planowany jest na 30 czerwca 2014 roku.